Recept - cupcakes

Grundrecept
100 g smör
2 ägg
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
1 citron, skalet + 2 msk saft
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader varmluft. Vispa ägg och socker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal och saften av citronen. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en skild skål och rör ner i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Fyll formarna till 2/3 och tryck ner valfri fyllning om du vill. Grädda i mitten av ugnen ca. 10 minuter eller tills de är gyllenbruna och "torra" inuti. Du kan kontrollera med en sticka.
Som fyllning kan man ha t.ex. hallon, lingon, blåbär, äppel eller choklad. Det väljer man själv.
Det finns många olika typer av frostings, eller glasyr. Vi hade 6 olika på cupcake-kursen. Det var vit choklad, kolasås, yoghurt, cream cheese, whipped cream cheese och fluffy white frosting. Fluffy white smakade maräng. Kommentera om det är någon ni vill ha receptet på!
Jag tänkte lägga upp receptet på cream cheese frosting. Det är väl den vanligaste tror jag. ;)

Cream cheese frosting
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citronsaft
100 g philadelphiaost
Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft krämigt. Vispa i Philadelphiaosten. Om du vill kan du färga frostingen med några droppar av valfri karamellfärg.

Kommentarer
Postat av: isabell 14 år

sv; samma här! :)



2011-10-28 @ 19:13:27
URL: http://minchihuahuawilgot.blogg.se/
Postat av: Annie

Gullig blogg! och bra recept :D

2011-10-28 @ 20:07:57
URL: http://annielivet.blogg.se/
Postat av: LINA MARIA LEE HAMMARSTRÖM

'svar* oh toppen!

ja jag skull vilja att du la up alla så jag kan skriva ut alla recept och spara! :-D



men kan du sinte skriva vad ni använde er av för "spritsverktyg" för att få frostingen så fin? alltså äre sån vanlig vit tub ni la i frostingen i och sedan tryckte ut? hahah:-D

2011-10-29 @ 15:35:00
URL: http://linahammarstrom.blogg.se/
Läs det här innan du kommenterar!
- Alla elaka kommentarer tas bort!
- Jag gör gärna länkbyten.
- Jag gör också gärna bloglovinbyten!
- Om ni har en fråga så ställ den i bloggsvar. Ni hittar rutan i menyn.
- Ni får jättegärna tipsa om tävlingar! Dagens blogg, veckans blogg, fototävlingar mm. :)

bloglovin
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Har du någon blogg?:

Kommentar:

Trackback